Pages

About Me

My Photo
we are muslim doctors.islam is the way of life.

Sunday, June 27, 2010

TanDa- TAnDa KEMATIAN!!!!


Adapun tanda- tanda kematian bagi orang islam itu adalah nyata mengikut kesepakatan dan perbahasan para ulama’. Wala bagaimanapun , ia bergantung terhadap ketaqwaan kita terhadap kepekaan pada tanda –tanda kematian ini.


Sepeti yang telah dirasai Rasullulah dan orang- orang alim. Mereka merasai saat tanda-tanda ini diberikan. Seperti Imam Bukhari. Beliau dapat merasai tanda kematian terhadap diri nya sehingga beliau dapat mempersiapkan dirinya sebelum beliau menghembus nafas nya yang terakhir.

Beliau mempersiapkan dirinya dari mandinya, wuduknya dan kafannya sekali. Walaubagaimanapun ketika sampai pada bahagian badan dan kepalaya beliau meminta pertolongan daripada abangnya Imam Ahmad Ibnu Hambal untuk menyambung tugas tersebut. Beliau wafat ketika imam Ahmad mengkafankan nya pada bahagan mukanya.

Riwayat-riwayat ini memperlihatkan kepada kita bagaimana sifat Allah yang maha Adil dan maha penyayang yang memberi peringatan kepada kita sebelum bertemu Nya. Hal ini adalah bagi hambaNya dapat bertaubat dan bersedia untuk pembalasan di akhirat nanti.

Walaubagaimanapun , tanda-tanda ni hanya diberikan kepada orang islam sahaja. Nyawa orang kafir kan direntap oleh Allah swt dengan tanpa peringatan sesuai dengan kekufuran mereka terhadap Allah swt.

Tanda ini tedapat beberapa bahagian iaitu bemula pada hari ke 100. Semua orang islam akan menghadapi tanda ini tetapi bergantung kepada ilmu dan tahap kesedaran mereka. Tanda ini lazim nya berlaku selepas Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut hingga hujung kaki akan mengalami getaran seakan-akan mengigil.

Contohnya seperti daging lembu yang baru sahaje disebelih. Kita akan lihat daging tersebut bergetar. Tanda ini rasanya indahjika kita dapat measainya dan merasakan tanda kematian ini, walaubagamanapun ia akan berhenti sebaik sahaja kita sedar akan tanda ini. Bagi mereka yang hanyut dengan emewahan duniawi , tanda ini akan lenyap dengan tanpa sebarang manfaat padanya.

Pada hari yang ke 40 sebelum kematian. Seperti biasa selepas Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut. Pada saat ini daun yang tertulis nama kita di Arasy Allah akan gugur. Malaikat mau akan mengambil dedaunan itu dan bersiap sedia untuk persediaan kematian seorang lagi orang islam. Antara persediaannya adalah beliau akan mengikuti kita setiap masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajah nya seketika dan jika terjadikepada yang terplih ini akan menyebabkan nay berasa bingung seketika. Adapun malikatmaut ini dicipta hanya seorang sahaja tetapi kuasanya adalah bersamaan mencabut nyawa seluruh yang bernyawa.

Tanda ketujuh ini hanya diberikan kepada sesiapa yang ditimpa musibah kesakitan. Dimana, orang sakit yang tidak berselera untuk makan akan berselera makan.

Tanda ke 3hari ini pula ialah rasa denyutan dibahagian tengah dahi kita.Iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tana ini dapat dikesan makadisaran kan untuk berpuasa supaya perot kita tidak mengandungi banyak najis. Maka akanmemudahkan urusan jenazah kita nanti. Ketika ini mata hitam kita tidak bersinar lagi bagi orang yang sakit ,hidung mereka akan jatuh sedikit jika dilihat dari sisi, telinganya akan layu dan bahagian hujungnya akan kedalam sedikit, telapak kakinya akan terlunjur dan jatuh perlahan-lahan kedepan dan sukar ditegakkan.

Tanda ke 1 hari sebelum kamatian, juga selepas Asar dimana kita akan merasa denyutan dari bahagian belakang ubun ubun dimana menandakan kita tidak akan bertemu asar dikeesokan harinya.

Tanda akhir dimana kita akan merasakan kesejukan di bahagian pusat dan turun ke pinggang dan naik semula hingga ke halkum. Ketika ini hendak lah kita menyebut kalimah syahadah dan berdiam diri menantikan malaikat maut menghantar kita bertemu Allah swt.

Walaubagaimanapun terdapat hadith nabi yang menceritakan mengenai tanda-tanda kematian yang lain . Dimana nabi bertanya malaikat izrail adakah tana-tanda datangnya kematian...

Antaranya...

Uban....

Sakit....

Telinga kurang pendengaran..

pengelihatan kurang jelas...

belakang pembaringan orang yang sakit... berat... berat sangat.. kerana kuatnya sakaratulmaut itu menghempap jasad....

terbuka tapak tangan...

kulit muka kian tegang kerana meyenangkan roh keluar dari jasad...

akan tetapi jika mereka yang dipatok ular.. ambil bulu pada jasadnya dan lekat pada sesutu apa pun , jika ianye lekat maka ia belum mati...

Maka sahabat sahabat mari kiat berdoa… moga suatu ketika nanti mungkin sekarang , mungkin esok hari , mungkin sejam kemudian dari masa anda membaca post ini tanda ini kita terima dan kita dapat hayati maksudnya yang datang dari Allah swt.

Lihat lah kuasanya… yang menghidupkan dan mematikan kita..


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Share it